معرفی کارت گرافیک های NVIDIA رده بندی و نسل های آنها؛ پادکست

کاربرد انویدیا در گیمینگ، انیمیشن، شبیه سازی، طراحیهای ۳D و صنعتی است. ابتدا باید کاربرد مورد نظرتان را از کارت گرافیک مشخص کنید و در مرحله بعد بودجه مطرح میشود. چند وقتی است که با ورود کارتهای گرافیک RTX تحول چشمگیری در بازار به وجود آمده است. کارتهای گرافیکی سری Quadro به دو مجموعه کاملاً مجزا تقسیم میشوند. تا به حال ۱۶ سری مختلف از جی فورس ها به مشتریان ارایه شده است. هستههای Tensor برای DLSS یا Deep Learning Super Sampling به کار میروند تا یادگیری ماشین را با کارت گرافیک همراه کنند. RTX برگرفته از هستههای به کار رفته در معماری این نوع کارت گرافیک است: هستههای Ray Tracing و Tensor. پشتیبانی از برق ۱۰۰ وات، کلاک پایه ۱۷۲۵ مگاهرتز و رم ۴GB GDDR6X 12 Gbps و تعداد هستههای ۱۲۸۰ از ویژگیهای آن است. پشتیبانی از تورینگ و DLSS، برق ۲۲۰ وات، کلاک پایه ۱۷۳۰ مگاهرتز و رم ۸GB GDDR6X 14 Gbps و تعداد هستههای ۵۸۸۸ از ویژگیهای آن است.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مجله خبری videocardz لطفا از سایت ما دیدن کنید.

برای بودجههای کم تا متوسط، همواره کارت گرافیک NVIDIA GeForce پیشنهاد میشود چون ارزشمندی خرید و تنوع دارد و برای گیمینگ و مصارف عمومی مناسب هستند اما اگر به صورت حرفهای با CAD و ویدئو کار میکنید و کارایی بسیار بالا در رندرینگ لازم دارید، کارت گرافیک NVIDIA Quadro برای شما مناسب است که دارای دو سری FX و NVS است. پادکستی که با عنوان تفاوت کارت های گرافیک کوآدرو و جی فورس در ادامه ارایه میدهیم حاوی نکاتی است که در انتخاب و خرید کارت گرافیک مناسب به شما هنگام بستن سیستمهای PC و Workstation، کمک خواهد کرد. در ادامه به مقایسه کارت گرافیک های GTX 1080 با معماری پاسکال و کارت گرافیک های RTX 2080 با معماری تورینگ میپردازیم. در سال ۲۰۱۹ انویدیا کارت گرافیک های سری GTX 10 با معماری پاسکال و سری GTX 16 با معماری تورینگ – Turing را عرضه کرد. اولین دسته از محصولات جی فورس در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و جدیدترین کارت گرافیک های Geforce در قالب سری ۲۰ و سری ۱۶ به ترتیب در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد بازار شد. با بودجه متوسط میتوانید Geforce بسیار خوبی بخرید.

واضح است که در این موارد Quadro بهترین انتخاب است و با فاصله بسیار با GeForce قرار میگیرد. مثلا کارت گرافیک Quadro FX 1800 بسیار نزدیک به Geforce GT 9600 است اما هر یک کاربردهای مختلفی دارند یکی برای کار با نرم افزارهای حرفهای و دیگری برای بازی. محصولات گرافیکی حرفهای کوادرو (Quadro)، کارایی و قابلیت های حرفهای زیادی در زمینه مهندسی، پزشکی، معماری و رسانهای و … سرعت کلاک (clock Speed) سریعتر: کارت گرافیک های Geforce معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد، GPU Clock Speed سریعتری دارند. GeForce GTX 1660 Super: این کارت گرافیک ۱۵ درصد از ۱۶۶۰ معمولی و ۲۰ درصد از RX 5500 XT 8GB سریعتر است. در نسل های کارت گرافیک nvidia از معماریهای مختلفی استفاده شده که جدیدترین آنها معماری تورینگ است. کارت گرافیک های Tesla در زمینه دیتاسنتر حرف اول را میزنند زیرا توان عملیاتی، کارایی و Uptime را به حداکثر میرسانند. کدام کارت گرافیک؟ Quadro یا GeForce؟ بسیاری کارت گرافیک های Quadro (البته بدون در نظر گرفتن سری nvs و سریهای بسیار پیشرفته)، حداکثر دو صفحه نمایش را پشتیبانی میکنند و برای تعداد بیشتر باید آداپتور و اسپیلیتر استفاده کرد. پشتیبانی از چند مانیتور و صفحه نمایش: گیمرها و کسانی که Multi Tasking انجام میدهند، اغلب از ۳ یا ۴ یا حتی ۸ مانیتور استفاده میکنند.

پشتیبانی از بازیهای 4K و حتی ۸K، برق ۳۵۰ وات، کلاک پایه ۱۶۹۵ مگاهرتز و رم ۲۴GB GDDR6X 19.5 Gbps و تعداد هستههای ۱۰۴۹۶ از ویژگیهای آن است. شاید هنوز تمام بازیها نتوانند از این تکنولوژیها استفاده کنند اما با همراهی بازیسازان روز به روز به تعداد بازیهای قابل پشتیبانی در RT و DLSS اضافه میشود. هم RTX 2080 هم GTX 1080 Ti بسیار سریع هستند و تفاوت آنها به غیر از معماری، رمهای GDDR6 و رزولوشن بالاتری است که RTX 2080 دارد و باعث میشود مچ GTX 1080 Ti را در بازیهای ۴K بخواباند. کوآدرو نسبت به همتای Geforce آن، کارایی بالاتری دارد. GeForce RTX 3080: از نظز سرعت در مکان دوم قرار دارد و قیمت معقولتری نسبت به ۳۰۹۰ و ۲۰۸۰ Ti دارد. مثلا سرعت کلاک در Geforce GTX 1070 برابر با ۱۶۸۳ مگاهرتز است در حالی که در Quadro P2000 که کمی گرانتر هم هست، ۱۴۷۰ مگاهرتز است. پردازش موازی از مهمترین ویژگیهای کارت گرافیک های انویدیا کوآدرو است که سرعت و کارایی بالایی برای مدل سازی و انیمیشن و طراحی صنعتی فراهم میکند اما از طرفی باعث میشود کارت گرافیک quadro برای بازی و گیمینگ، کمتر مناسب باشد و حتی در برابر کارت گرافیک های معمولی که در پردازش پیکسل توانا هستند، کارایی کمتری در این زمینه دارند چون بخش اعظمی از فعالیت آنها مربوط به پردازشهای سنگین است.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر