مشخصات PCIe Express 7.0 نسخه 0.5 اکنون برای اعضای PCI-SIG در دسترس است و در مسیر راه اندازی در سال 2025 قرار دارد.

مشخصات PCIe Express 7.0 نسخه 0.5 اکنون برای اعضای PCI-SIG در دسترس است و در مسیر راه اندازی در سال 2025 قرار دارد.

PCI-SIG تایید کرد که مشخصات PCIe 7.0 در مسیر نهایی شدن در سال 2025 است.

پیش نویس مشخصات PCIe 7.0 0.5، منبع: PCI-SIG

در حالی که صنعت ذخیره سازی قبلاً به طور گسترده ای PCIe Gen5 را پذیرفته است، توسعه پردازنده های گرافیکی با استفاده از این استاندارد کند بوده است. در حال حاضر، بازیکنان بزرگی مانند AMD، NVIDIA و Intel هنوز کارت‌های گرافیک PCIe Gen5 را عرضه نکرده‌اند. با این وجود، پیشرفت در توسعه رابط نسل بعدی در مسیر است و در حال حاضر به سمت نسخه 7.0 پیش می رود.

PCI-SIG، مسئول مشخصات PCI Express، اعلام کرده است که مشخصات PCIe Gen7.0 اکنون در نسخه 0.5 موجود است. این به دنبال انتشار نسخه 0.3 در ژوئن 2023 است. ابتکار عمل برای این استاندارد جدید در ژوئن 2022 آغاز شد.

PCIe Gen7.0 دارای سرعت انتقال بیت خام 128 GT/s و پهنای باند 512 گیگابایت بر ثانیه برای رابط های دو جهته از طریق پیکربندی 16 خطی است. این سیگنال از PAM4 استفاده می کند و بر افزایش بهره وری انرژی تمرکز می کند. یکی از جنبه های مهم PCIe Gen7.0 سازگاری عقب مانده آن با تمام مشخصات PCIe نسل قبلی است. این بدان معناست که پردازنده‌های گرافیکی یا فضای ذخیره‌سازی Gen7 را می‌توان روی پلتفرم‌هایی به قدمت PCIe 1.0 استفاده کرد ((اما این بدان معنا نیست که کسی باید از آن استفاده کند).

اهداف PCIe Gen7

  • ارائه نرخ بیت خام 128 GT/s و حداکثر 512 گیگابایت بر ثانیه به صورت دو جهته از طریق پیکربندی x16
  • استفاده از سیگنالینگ PAM4 (مدولاسیون دامنه پالس با 4 سطح).
  • تمرکز بر پارامترهای کانال و دسترسی
  • ادامه ارائه اهداف کم تأخیر و قابلیت اطمینان بالا
  • بهبود بهره وری برق
  • حفظ سازگاری به عقب با تمام نسل های قبلی فناوری PCIe

پهنای باند PCIe، منبع: PCI-SIG

در حال حاضر، تمرکز در بازار GPU بر پذیرش PCIe Gen5 برای مصرف کنندگان است. اگرچه راه حل هایی مانند چینی Moore Threads MTT S80 و GPU/شتاب دهنده های مرکز داده مانند Hooper یا Blackwell بر اساس مشخصات Gen5 هستند. بررسی‌های متمرکز بر بازی با مقایسه مشخصات مختلف PCIe نشان می‌دهد که اگرچه پهنای باند با هر نسل دو برابر می‌شود، اما دستاوردهای GPUهای مصرف‌کننده ناچیز است.

کاهش راه حل های مصرف کننده CrossFire/SLI چند GPU مطمئناً تقاضا برای رابط های پهنای باند بالا را کاهش داده است. علاوه بر این، ظهور فناوری‌های جدید مانند Work Graphs، حجم کار بیشتری را به GPU منتقل می‌کند و نیاز به ارتباط گسترده با CPU را کاهش می‌دهد.

منبع: PCI-SIG



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر