مرورگر بتای Apple Safari 16.4 از کدک AV1 پشتیبانی می کند

APUها و GPUهای مدرن از رمزگشایی آخرین فرمت بدون حق امتیاز پشتیبانی می کنند، در حالی که سرویس های پخش و ضبط شروع به پیاده سازی پشتیبانی AV1 برای پلتفرم های خود کرده اند. تنها شرکتی که هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته است اپل است که سری های سیلیکونی M1 و M2 آن به هیچ وجه شتاب سخت افزاری برای کدک AV1 ندارند.

اپل پشتیبانی از کدک AV1 را به مرورگر وب سافاری خود اضافه می کند.

به‌روزرسانی سافاری می‌تواند نشانه‌ای باشد که اپل اکنون در حال آماده‌سازی زمینه‌ای برای پشتیبانی آینده AV1 با سیستم‌های روی تراشه مانند A17 یا M3 است. اپل به AMD، Intel و NVIDIA می‌پیوندد که قبلاً از رمزگشایی AV1 و در موارد GPU از رمزگذاری قدرتمند پشتیبانی می‌کنند. احتمالاً وقتی AMD/NVIDIA پردازنده های گرافیکی دسکتاپ میان رده با پشتیبانی از رمزگذاری را در اواخر امسال عرضه می کند، مورد دوم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

منبع: اپل سافاری





منبع

ممکن است همه چیز در شرف تغییر باشد، زیرا مرورگر وب سافاری نسخه بتا 16.4 اکنون AV1 کدگذاری شده برای MediaCapabilities API و رمزگشایی سخت افزار WebRTC AV1 را فهرست می کند. تغییرات ذکر می‌کند که این ویژگی‌ها در دستگاه‌هایی که چنین قابلیت‌هایی دارند پشتیبانی می‌شوند، اما هیچ محصول مدرن اپل این قابلیت را ندارد. علاوه بر این، مرورگر سافاری دیگر برای ویندوز در دسترس نیست (اپل در سال 2012 به روز رسانی را متوقف کرد)، بنابراین لیست پیکربندی های پشتیبانی شده حتی کوچکتر است.

پشتیبانی از کدک AV1 در سافاری 16.4 بتا، منبع: اپل

پشتیبانی از AV1 با سیلیکون آینده اپل؟

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر