فضاپیمای Odysseus اولین فضاپیمای ایالات متحده است که در 50 سال گذشته روی ماه فرود آمد

فضاپیمای Odysseus اولین فضاپیمای ایالات متحده است که در 50 سال گذشته روی ماه فرود آمد

فضاپیمای Odysseus ساخته شده توسط Intuitive Machines مستقر در هیوستون با موفقیت بر روی سطح ماه فرود آمد. این اولین باری است که فضاپیمای یک شرکت خصوصی روی سطح ماه فرود می‌آید و این اولین فضاپیمای ساخت ایالات متحده است که از زمان مأموریت آپولو به ماه می‌رسد.

اودیسه ابزارهای ناسا را ​​حمل می کرد که به گفته آژانس فضایی برای کمک به آماده شدن برای ماموریت های خدمه آتی به ماه در زیر زمین استفاده می شود. ناسا تأیید کرد که فرود در ساعت 6:23 عصر به وقت شرقی در 22 فوریه اتفاق افتاده است. فرودگر از زمین در 15 فوریه با کمک موشک فالکون 9 SpaceX.

مطابق با برخی “مشکلات فنی در پرواز” وجود داشت که فرود را برای چند ساعت به تاخیر انداخت. تیم کرین، مدیر ارشد فناوری Intuitive Machines به این روزنامه گفت: «اودیسه قطعاً در ماه است و در حال فعالیت است، اما باید دید که آیا این مأموریت می‌تواند به اهداف خود دست یابد یا خیر». Odysseus یک پنجره محدود در حدود یک هفته برای ارسال مجدد داده ها به زمین قبل از شروع تاریکی و غیرفعال کردن سفینه با انرژی خورشیدی دارد.

Intuitive Machines اولین شرکت خصوصی نبود که اقدام به فرود کرد. Astrobotic ماه گذشته با فرودگر Peregrine خود ساخته شد، اما ناموفق بود. Intuitive Machines در حال برنامه ریزی برای راه اندازی فرودگرهای ماه در سال جاری است.

منبع