فرودگر Odysseus شرکت Intuitive Machines در هنگام تاچ داون واژگون شد، اما همچنان در حال حرکت است.

فرودگر Odysseus شرکت Intuitive Machines در هنگام تاچ داون واژگون شد، اما همچنان در حال حرکت است.

معلوم شد که فضاپیمای اودیسه متعلق به Intuitive Machines به هر حال به صورت عمودی فرود نیامده است. در غروب جمعه ناسا، این شرکت فاش کرد که فرودگر پس از ورود کمی سریعتر از حد انتظار، به پهلو خوابیده است و احتمالاً در لحظه فرود، پای خود را روی سطح می‌گیرد. خوشبختانه، Odysseus به گونه ای قرار گرفته است که صفحات خورشیدی آن همچنان نور کافی از خورشید را دریافت می کنند تا آن را شارژ نگه دارند و تیم توانسته است با آن ارتباط برقرار کند. تصاویر از سطح باید به زودی ارائه شود.

در حالی که ارزیابی اولیه این بود که ادیسه به درستی فرود آمده است، تجزیه و تحلیل بیشتر خلاف این را نشان داد. استیو آلتموس، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Intuitive Machines گفت که “دورسنجی کهنه” مقصر خواندن قبلی است. همه محموله‌ها به جز یک نصب هنری ثابت – مجسمه‌های فاز ماه جف کونز – در سمت وارونه قرار دارند. فرودگر و محموله‌های علمی ناسا آن در حال جمع‌آوری داده‌هایی از سفر، فرود و فرود بوده‌اند که تیم از آنها برای درک بهتر آنچه اتفاق افتاده است استفاده خواهد کرد. اما، با در نظر گرفتن همه چیز، به نظر می رسد که به خوبی کار می کند.

بخشی از فرودگر ادیسه را می توان با سطح ماه در پس زمینه از پس از رسیدن به مدار ماه مشاهده کرد.بخشی از فرودگر ادیسه را می توان با سطح ماه در پس زمینه از پس از رسیدن به مدار ماه مشاهده کرد.

ماشین های بصری

دهانه Bel'kovich K در ارتفاعات شمالی استوایی ماه که توسط ادیسه از مدار دیده می شوددهانه Bel'kovich K در ارتفاعات شمالی استوایی ماه که توسط ادیسه از مدار دیده می شود

ماشین های بصری

این تیم قصد دارد به زودی EagleCam را که توسط دانشجویان دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle توسعه داده شده است، بیرون بیاورد تا بتواند از فرودگر و محیط اطرافش شاید به زودی در آخر هفته عکس بگیرد. قرار بود در هنگام فرود به بیرون پرتاب شود تا لحظه فرود را ثبت کند، اما مشکلات روز تاچ داون مانع از رها شدن آن شد.

زمانی که اودیسه در مدار ماه قرار گرفت و ساعت‌ها تا تلاش فرودش فاصله داشت، تیم متوجه شد که برد یاب لیزری آن، که کلید ناوبری دقیق آن هستند، کار نمی‌کنند – به دلیل خطای انسانی. به گفته Altemus، شخصی فراموش کرده است که سوئیچ ایمنی را بچرخاند تا بتواند روشن شود، بنابراین نتوانست. آلتموس گفت که این درک “مثل یک مشت به شکم” بود و آنها فکر کردند که می توانند ماموریت را از دست بدهند.

این تیم خوشبختانه توانست در آخرین ثانیه تنظیمات را انجام دهد که توسط CTO Intuitive Machines و یکی از بنیانگذاران تیم کرین تهیه شده بود، که به آنها پیشنهاد کرد به جای آن از یکی از محموله های ناسا برای هدایت نزول، ناوبری داپلر LIDAR استفاده کنند. (NDL). در پایان، اودیسه به آنجا رسید. انتظار می‌رود ماموریت آن کمی بیش از یک هفته، تا زمانی که شب قمری فرا می‌رسد، ادامه یابد.

منبع