راهنمای جامع خرید کارت گرافیک

در میان کارتهای دارای GPU مشابه (به عنوان مثال، RTX 3060 TI)، برخی از آنها در سرعت بالاتری اورکلاک میشوند که میتواند تفاوت کمی در نرخ فریم ایجاد کند. پردازش جریانپردازش جویباری (انگلیسی: Stream Processing) یا پردازش جریان گونهای از پردازش است که در آن سیستم به جای پردازش دادههای از پیش انباشته شده، دادههایی که به طور مداوم در حال تولید هستند (جویبار داده) را پردازش میکند.: تا حدی مثل نرخ کلاک، مهم است؛ چون یکی از بخشهایی است که باید هنگام تعیین سطح عملکرد تقریبا GPU بدانید. این تکنیک برای تولید تصویرها با کیفیت بالای واقعگرایی کاربر دارد و نسبت به روش رندر خطی کیفیت بالاتری دارد ولی زمان بیشتری برای زمان اجرای الگوریتم لازم است. انویدیا کارتهای ردهبالا تحت نام Founders Edition تولید میکند؛ در حالی که AMD مجوز تولید کارتهای خود را به دیگر تولیدکنندگان هم میدهد. هستههای CUDAکودا به انگلیسی (CUDA) که مخفف عبارت انگلیسی Compute Unified Device Architecture است یک سکوی پردازش موازی و مدل برنامهنویسی است که توسط شرکت انویدیا بهوجود آمدهاست و در واحدهای پردازش گرافیکی این شرکت پشتیبانی میشود. به عنوان مثال، یک سیستم خنککننده لپتاپ ممکن است برای یک تیدیپی با مقدار ۲۰ وات طراحی شده باشد، به این معنی که سیستم خنککننده میتواند بیشتر از گرمایی که از ۲۰ وات برای یک پردازنده به وجود میآید را پراکنده کند که این عمل را بوسیله روشهای خنککننده از جمله بادبزن (فن) انجام دهد.

اگر میخواهید خودتان سیستم دلخواهتان را سر هم کنید، داشتن بهترین کارت گرافیک یکی از اساسیترین نکات است. در مقاله “راهنمای خرید کارت گرافیک” مواردی را خواهیم گفت که هنگام خرید GPU باید به آنها توجه کنید. حداقل ۶ گیگابایت و ترجیحا ۸ گیگابایت یا بیشتر برای بازی با 1080p تهیه کنید. اگر واقعا توقع بالاترین عملکرد را دارید، کارتهای گرافیک سطح بالا خوب هستند اما با کم کردن هزینه، میتوانید کارتی خریداری کنید که نسبت به قیمت، بهترین و بهینهترین عملکرد را داشته باشد. ترافلاپس یا عملیات ممیز شناور بر ثانیه، نشانگر حداکثر عملکرد تئوری GPU است. میتوانید یک گرافیک سطح پایین را با یک میلیون تومان خریداری کنید؛ در صورتی که گرافیکی سطح بالا مانند RTX 3070 Master، قیمتی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان دارد (البته باید نوسانات قیمت را هم در نظر بگیرید). مقایسه تعداد هسته در یک معماری منطقیتر از مقایسه معماریهای مختلف است. آداپتورهایی که از چند اتصال SATA یا Molex برق میگیرند راهحل مناسبی برای طولانیمدت نیستند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مجله خبری videocardz دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

یا Thermal Design Power معیاری برای اندازهگیری میزان اتلاف دما است؛ همچنین تخمین میزند که به چند وات در تنظیمات کارت گرافیک نیاز دارید. مانند نرخ کلاک بالاتر، سرعت بیشتر میتواند یک کارت را از دیگری سریعتر کند. البته فقط بازیهای محدود (و رو به رشد) از این قابلیت پشتیبانی میکنند. البته اورکلاک کردن تغییر زیادی در عملکرد کارت ندارد و فقط در رزولوشنهای بالا، نرخ فریم را کمی افزایش میدهد. صدها کارت گرافیک از دهها شرکت تولیدکننده در بازار وجود دارد؛ اما فقط دو شرکت اصلی هستند که بیشتر بازار را در دست گرفتهاند: انویدیا و AMD. مقدار حافظه کارت گرافیک: این مسئله خیلی حیاتی است. اگر تنظیمات را بالا میبرید و بازیهای با گرافیک بالا را دوست دارید، به حافظه بیشتری نیاز خواهید داشت. مطمئن شوید که کارتی که قصد خرید آن را دارید، پورتهای مورد نیاز مانیتور (یا مانیتورهای) شما را دارد. اما اگر کارتهای RTX 3080 یا RX 6800 XT را میخواهید باید پاور خود را عوض کنید؛ به خصوص اگر قصد اورکلاک کردن گرافیک را دارید.

بیشتر کارتهای گرافیک فول سایز هستند و دو یا چند اسلات را اشغال میکنند. کارتهای گرافیک میتوانند باریک، تک اسلات (شکاف)، دو اسلات و حتی سه اسلات (یا بیشتر) باشند. اتصالات برق: تمام کارتهای گیمینگ بیشتر از حد استاندارد ۷۵ واتی که اسلات ۱۶ تایی PCIe فراهم میکند، برق مصرف میکنند. AMD در سال ۲۰۲۰ با کارتهای RX 6000 به شکل گسترده وارد این بازی شد اما تازه اول راه است و از انویدیا در این مسیر عقب افتاده است. در لحظه است. انویدیا در کارتهای نسل قبل خود (سری RTX 20) این راه را شروع کرد و حالا در سری RTX 30، نسل دوم خود را تجربه میکند. کارتهای شرکتهای ثالث دارای خنککنندههای قوی، فنهای اضافی و اغلب نرخ کلاک بیشتری هستند؛ البته ممکن است از نظر قیمتی گرانتر از کارتهای اصلی باشند. حتی پس از مشخص کردن پردازنده گرافیکی مورد نظر خود، معمولا از نظر طراحی خنککننده، برند یا سازنده با گزینههای فراوانی مواجه خواهید شد.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر