درایورهای لینوکس NVIDIA GeForce R560 در کارت‌های گرافیک جدیدتر به‌طور پیش‌فرض هسته GPU منبع باز خواهند داشت.

درایورهای لینوکس NVIDIA GeForce R560 در کارت‌های گرافیک جدیدتر به‌طور پیش‌فرض هسته GPU منبع باز خواهند داشت.

هسته پیش‌فرض GPU باز NVIDIA برای درایورهای R560 برای RTX 20/GTX16 و جدیدتر

قبل از اینکه NVIDIA درایورهای GeForce R555 را به عنوان درایورهای بتا لینوکس راه اندازی کند، این شرکت تأیید کرده است که با شروع نسخه R560، درایور به طور پیش فرض از هسته GPU منبع باز استفاده می کند.

از سال 2022، NVIDIA یک هسته GPU منبع باز برای لینوکس با تمرکز اولیه بر روی ایستگاه های کاری و GPU های مرکز داده ارائه می دهد. فورونیکس خاطرنشان می‌کند که این درایور برای پردازنده‌های گرافیکی مصرف‌کننده نیز کار می‌کند، اما برخی مسائل مرتبط با قدرت وجود دارد که ممکن است کاربران را به سمت درایورهای اختصاصی سوق دهد. با این وجود، کاربران GeForce می‌توانند از این درایور برای فعال کردن ویژگی‌هایی مانند نمایشگرهای متعدد، G-SYNC یا حتی ردیابی اشعه RTX یا NVIDIA Optix استفاده کنند.

NVIDIA به تازگی اعلام کرده است که با شروع R560، نصب درایور به طور پیش‌فرض هسته GPU را باز می‌کند، که تغییری به چیزی است که در سال 2022 با اعلام هسته منبع باز اعلام شد (تصویر زیر).

از آنجایی که درایورهای R515 تا R560 به صورت پیش‌فرض به ماژول‌های اختصاصی بودند، منبع:NVIDIA

هدف NVIDIA جایگزینی ماژول‌های هسته ویژگی و در نهایت جایگزینی این درایورها به هسته منبع باز است، مانند درایورهای AMD. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هسته GPU باز فقط با GPU های GeForce GTX 16 و RTX 20 و جدیدتر کار می کند.

این به این دلیل است که این معماری برای اولین بار دارای یک پردازنده داخلی سیستم GPU (GSP) است که اساساً یک پردازنده مبتنی بر RISC-V است که برای وظایف اصلی راه اندازی GPU که در غیر این صورت توسط CPU انجام می شود، پاسخگو است.

ماژول های هسته لینوکس را که به صورت پیش فرض نصب شده اند باز کنید
با شروع نسخه‌های سری 560، توصیه می‌شود تا حد امکان از ماژول‌های هسته لینوکس NVIDIA استفاده کنید (GPU‌های Turing یا جدیدتر، یا Ada یا جدیدتر هنگام استفاده از مجازی‌سازی GPU).

در صورت نصب از فایل .run، نصب تشخیص می‌دهد که چه GPUهایی وجود دارند و به طور پیش‌فرض ماژول‌های هسته باز را نصب می‌کنند، اگر همه پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA در سیستم توسط ماژول‌های هسته باز هدایت شوند. بسته‌بندی مجدد درایور NVIDIA مخصوص توزیع ممکن است به مراحل بیشتری نیاز داشته باشد، مخصوصاً به آن بسته‌بندی، تا طعم باز را انتخاب کنید.

در سری نسخه 560، پیکربندی فایل .run برای نصب طعم اختصاصی ماژول‌های هسته، با گزینه خط فرمان –kernel-module-type=proprietary همچنان امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال، در آینده، برخی از GPU ها ممکن است فقط با طعم باز پشتیبانی شوند.

– NVIDIA

منبع: NVIDIA از طریق ComputerBase



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر