خرید iRobot آمازون توسط مقامات اروپایی تحت بررسی است

سخنگوی آمازون گفت رویترز که این شرکت “به کار خود در طول فرآیند با کمیسیون اروپا ادامه خواهد داد و [is] آنها همچنین به این سازمان خبری گفتند که آمازون می‌تواند به شرکتی مانند iRobot منابعی برای سرعت بخشیدن به نوآوری و سرمایه‌گذاری در ویژگی‌های حیاتی و در عین حال کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان ارائه دهد.



منبع

خرید 1.7 میلیارد دلاری آمازون از سازنده Roomba iRobot، نه تنها در ایالات متحده، بلکه در اروپا نیز تحت نظارت است. کمیسیون اروپا فاش کرده است که به دلیل نگرانی از اینکه ادغام رقابت برای جاروبرقی های روباتیک را محدود می کند، تحقیقات عمیقی را در مورد خرید آغاز کرده است. به ویژه، کمیسیون نگران است که آمازون ممکن است مانع از فروش رقبای iRobot در بازار خود شود. به گفته کمیسیون، آمازون ممکن است از محصولات iRobot در نتایج جستجوی پولی و بدون پرداخت حمایت کند یا از محصولات رقیب برای تبلیغ پیشنهادات خود هزینه بیشتری دریافت کند.

علاوه بر این، مقامات نگران این هستند که آمازون از دسترسی رقبای iRobot به APIهای الکسا در آینده و دریافت گواهینامه “Works with Alexa” جلوگیری کند، زیرا کنترل صوتی با دستیار یکی از مهمترین نقاط فروش جاروبرقی ربات است. در نهایت، کمیسیون نگرانی‌هایی را در مورد دسترسی آمازون به داده‌های کاربران iRobot مطرح کرده است، که معتقد است می‌تواند یک مزیت مهم برای غول تجارت الکترونیک ایجاد کند. به عنوان مثال، آمازون می تواند از این اطلاعات برای شخصی سازی بهتر و هدف قرار دادن تبلیغات استفاده کند. خط پایانی این است که “معامله ممکن است موانعی برای ورود و گسترش رقبای آمازون به ضرر مصرف کنندگان ایجاد کند.”

کمیسیون اکنون این نگرانی ها را با همکاری سایر مقامات رقابت بررسی خواهد کرد و تا 15 نوامبر فرصت دارد تا نتایج خود را نهایی کند. در ایالات متحده، کمیسیون تجارت فدرال سال گذشته پس از اینکه سیاستمداران هر دو حزب از آن خواستند با این خرید مخالفت کند، تحقیقاتی را در مورد این خرید آغاز کرد.