تست محدود کردن توان و ولتاژ پایین NVIDIA GeForce RTX 4090 تنها 8 درصد افت عملکرد را در نصف TDP نشان می دهد.

پیش از این باید گفت که راندمان انرژی RTX 4090 در حال حاضر بسیار خوب است که در بررسی های راه اندازی بیش از یک ماه پیش نشان داده شده است. بررسی‌کنندگان قبلاً نشان داده‌اند که با وجود TDP نسبتاً بالای 450 وات، این کارت در بازی‌ها به سختی به این حد می‌رسد. برای جذاب‌تر کردن کارها، می‌توان کارت را بیشتر بهینه کرد تا کارایی بهتری را نشان دهد.

تفاوت بین undervolting (UV) و قدرت (PL) در RTX 4090، منبع: QuasarZone

روش محدود کردن توان RTX 4090 قبلاً در آن بررسی ها نشان داده شده است، اما undervolting کمی پیچیده تر است، بنابراین توسط همه بازبینان ذکر نشده است. در این مورد، مقایسه خوبی از هر دو روش با استفاده از یک کارت و لیست بازی یکسان، هرچند کوتاه داریم.

به طور خلاصه، صرفه جویی در مصرف انرژی، صرف نظر از اینکه از کدام روش استفاده شده است، بسیار بهبود یافته است. به نظر می رسد کم ولتاژ نتایج بهتری را نشان می دهد، به این معنی که ساعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر است، اما در عین حال استفاده از این روش پیچیده تر است (پاسخ به منحنی ولتاژ NVIDIA).

منبع: QuasarZone





منبع

تفاوت بین undervolting (UV) و قدرت (PL) در RTX 4090، منبع: QuasarZone

QuasarZone RTX 4090 را در پنج بازی آزمایش کرد (Cyberpunk 2077، Marvel Spider-Man Remastered، Forza Horizon 5، Lostark، PUBG Battlegrounds). همه بازی‌ها با کیفیت 4K و با حداکثر تنظیمات کیفیت تست شدند، و اطمینان حاصل شد که این GPU است که ممکن است به گلوگاه تبدیل شود، نه سایر اجزا. نتایج برای میانگین و 1% نرخ فریم پایین به شرح زیر است:

بهره وری انرژی NVIDIA RTX 4090 با محدودیت قدرت/کم ولتاژ تست شده است

ناگفته نماند که استفاده از گزینه محدودیت قدرت بسیار ساده تر است (فقط به یک تنظیم نوار لغزنده در ابزارهایی مانند MSI Afterburner نیاز دارد). با این حال، صرف نظر از اینکه کدام تکنیک گزینه استفاده می شود، کاهش عملکرد حداقل است. حتی با تاثیرگذارترین تنظیمات، عملکرد تنها تا 8٪ کاهش یافته است در حالی که مصرف انرژی را تا بیش از 110 وات کاهش می دهد. در این مورد، RTX 4090 تقریباً با نیمی از TDP تبلیغ شده اجرا می شد.

QuasarZone مقایسه جالبی بین محدودیت توان و کم ولتاژ در پردازنده گرافیکی پرچمدار انویدیا GeForce RTX 4090 دارید.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر