اینتل چیپست W790 را برای CPU های HEDT Sapphire Rapids Xeon Workstation تایید کرد

تا اینجا ما فقط در مورد یک مادربرد با چیپست W790 می دانیم. ماه گذشته، ASUS Pro WS W790E-SAGE در فهرست تغییرات ابزار نظارت HWiNFO قرار گرفت. سری ASUS SAGE برای سرورها و سیستم‌های ایستگاه کاری طراحی شده‌اند، اما واقعاً از زمان چیپست C621 برای پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل دوم Xeon اینتل (205 وات) به‌روزرسانی نشده است. مادربرد مبتنی بر W790 نه تنها از حافظه DDR5 و رابط‌های PCIe Gen5 پشتیبانی می‌کند، بلکه از پردازنده‌های Intel Sapphire Rapids-X احتمالاً تا 350 وات TDP پشتیبانی می‌کند.

شایعه شده بود که سری مادربردهای W790 در کنار Raptor Lake که در اوایل سه ماهه چهارم 2022 است عرضه می شود. متأسفانه اینتل با Sapphire Rapids-SP برای مراکز داده با مشکلاتی مواجه شد، تاخیری که می تواند سری Sapphire Rapids-X را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: اینتل از طریق @momomo_us







منبع

اینتل با تغییر طرح نام‌گذاری از چیپ‌ست سری X به W، به وضوح پیشنهاد می‌کند که چنین سیستم‌هایی برای ایستگاه‌های کاری طراحی می‌شوند و نه فقط برای علاقه‌مندان. این در واقع مسیر بسیار مشابهی است که AMD با لغو سری های Threadripper غیر Pro خود طی کرد. ممکن است سری Core-X واقعی واقعاً مرده باشد.

چیپست W790 سال گذشته به عنوان پلتفرم Sapphire Rapid HEDT ظاهر شد. چیزی که معمولا به عنوان Sapphire Rapids-X از آن یاد می شود، جانشین پلتفرم Glacier Falls و CPU های Cascade Lake-X است که مدت زیادی است که به روز نشده اند.

چیپست W790 دارای Q-Spec SRL02 است و در حال حاضر در پله B1 موجود است، که همان چیزی است که تمام مادربردهای مصرفی سری 600 فعلی استفاده می کنند. این در واقع اولین تاییدیه اینتل در این چیپست است. این سند به صراحت اشاره نمی‌کند که چه پردازنده‌هایی توسط این چیپست پشتیبانی می‌شوند، اما این اولین بار نیست که در مورد آن می‌شنویم.

پلتفرم نسل بعدی HEDT ممکن است هنوز در اینجا نباشد، اما اینتل اکنون وجود چیپست جدید را تایید می کند.

چیپست اینتل W790 منبع: VideoCardz

اینتل که در سندی با عنوان «Intel® 600 Series Chipset Platform Controller Hub (PCH) خانواده است، اکنون یک PCH جدید برای ایستگاه های کاری به نام W790 فهرست می کند. این یک پلتفرم ایستگاه کاری رده بالاتر در مقایسه با مادربردهای W680 موجود برای پردازنده‌های هسته دوازدهم «Alder Lake» است.

اینتل W790 بخشی از چیپست های سری 600 است

چیپست اینتل W790 منبع: اینتل

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر