اینتل پل Rialto را متوقف می کند، نقشه راه HPC GPU به Falcon Shores 2025 تغییر می کند.

اینتل امروز اعلام کرد که نسل فعلی پردازنده‌های گرافیکی سری Max (Ponte Vecchio) آخرین این نوع شتاب‌دهنده HPC خواهد بود. این شرکت در سال جاری یا سال بعد به روز رسانی برای GPU های مرکز داده ارائه نخواهد کرد، اما در عوض در سال 2025 به روز رسانی را ارائه خواهد کرد.

علاوه بر ساده‌سازی نقشه راه، تمرکز خود را بر روی اکوسیستم نرم‌افزاری افزایش می‌دهیم. ما به‌روزرسانی‌های مستمری را برای محصولات سری Max و Flex خود با بهبود عملکرد، ویژگی‌های جدید، پشتیبانی سیستم‌عامل‌های گسترده و موارد استفاده جدید برای گسترش مزایای این محصولات ارائه خواهیم کرد.

نقشه راه

همانطور که توسط پاتریک کندی (Serve The Home)، محصولی که اینتل در سال 2025 عرضه خواهد کرد، یک پردازنده گرافیکی Falcon Shores با طراحی XPU با عناصر CPU و GPU خواهد بود که بعداً عرضه خواهد شد. همچنین با استفاده از طراحی بهبودیافته Multi Chip Module، حافظه را در یک بسته ترکیب می کند. این معماری مقیاس پذیر جدید اینتل خواهد بود که پیکربندی انعطاف پذیر هسته های Xe و x86 را امکان پذیر می کند. با این حال، تمرکز اصلی اینتل ابتدا یک طراحی گرافیکی بزرگ است.

نقشه راه HPC اینتل به روز شده، منبع: Intel/Wccftech

با هدف به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه برای مشتریان، ما به سمت سرعت دو ساله برای GPU های مرکز داده حرکت خواهیم کرد. این انتظارات مشتریان را در مورد معرفی محصول جدید منطبق می‌کند و زمان می‌دهد تا اکوسیستم‌هایشان را توسعه دهند.

– جف مک وی، معاون رئیس شرکت، مدیر کل موقت، سیستم‌های محاسباتی شتابده و گرافیک

با تکیه بر حرکت پردازنده‌های گرافیکی Max Series، محصول بعدی ما در خانواده Max Series معماری GPU با کد Falcon Shores خواهد بود. معماری مبتنی بر چیپلت انعطاف پذیر Falcon Shores که برای معرفی در سال 2025 هدف گذاری شده است، به رشد تصاعدی نیازهای محاسباتی برای HPC و AI خواهد پرداخت. ما در حال کار بر روی انواع این معماری هستیم که از هوش مصنوعی، HPC و همگرایی این بازارها پشتیبانی می کند. این معماری بنیادی انعطاف‌پذیری برای ادغام IP جدید (شامل هسته‌های CPU و سایر چیپ‌لت‌ها) از اینتل و مشتریان در طول زمان خواهد داشت که با استفاده از مدل IDM 2.0 ما ساخته شده‌اند. پل ریالتو که برای ایجاد پیشرفت های تدریجی نسبت به معماری فعلی ما در نظر گرفته شده بود، متوقف خواهد شد.

منبع: اینتل، Wccftech، ServeTheHome







منبع

مهمترین اطلاعات این است که GPU پل ریالتو متوقف شده است. پردازنده گرافیکی بعدی مرکز داده Falcon Shores است که قرار است در سال 2025 وارد بازار شود. این بدان معناست که هیچ به روز رسانی برای معماری پردازنده گرافیکی اینتل بین سال های 2023 تا 2025 منتشر نخواهد شد و بازار را به رقبای خود واگذار می کند. این عمدتا شامل AMD Instinct MI300 و سری های آینده MI400 و NVIDIA Grace Hopper می شود، هر دو سری از محصولات ترکیبی از CPU و GPU یا به قول برخی APU exascale را ارائه می دهند.

این شرکت امروز فاش کرد که برای پردازنده‌های گرافیکی HPC خود به سرعت دو ساله می‌رود، در نتیجه، GPU Rialto Bridge که قبلاً اعلام شده بود، لغو خواهد شد.

اینتل امروز همچنین اعلام کرد که Lancaster Sound را که جانشین Arctic Sound M بود راه‌اندازی نمی‌کند. در عوض، اینتل Melville Sound را که جانشین لنکستر بود راه‌اندازی خواهد کرد، بنابراین اساساً نسلی از پردازنده‌های گرافیکی را نادیده می‌گیرد. این دوباره نقشه راه را جلوتر می برد.

پل بسیار دور، اینتل محور Rialto Bridge HPC GPU

خانواده محصولات سری Flex نیز به سمت آهنگ دو ساله حرکت خواهند کرد. ما توسعه Lancaster Sound را که قرار بود پیشرفتی تدریجی نسبت به نسل فعلی ما باشد، متوقف خواهیم کرد. این به ما امکان می دهد توسعه Melville Sound را تسریع کنیم، که یک جهش معماری قابل توجه از نسل فعلی از نظر عملکرد، ویژگی ها و بار کاری است که ایجاد می کند.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر