اینتل نسل سیزدهم Core “Raptor Lake-S” (رومیزی) و “Raptor Lake-P” (موبایل) را به آخرین API Media Driver اضافه می کند.

تا کنون هیچ نشانه ای از Raptor Lake M-سیلیکون وجود نداشت، اما سری P و S که اکنون پشتیبانی می شوند و در به روز رسانی های نرم افزاری متعدد ذکر شده اند. اینها باید تنظیمات هسته کارآمد را به اشتراک بگذارند (تا 16)، در حالی که سری P ممکن است بار دیگر 6 هسته عملکرد محدود داشته باشد.

Intel Raptor Lake S/P، منبع: Intel/Github

اینتل در مورد پلتفرم موبایل نسل بعدی خود نسبتاً ساکت بوده است، اما اولین قدم ها برای فعال سازی پلتفرم جدید قبلا برداشته شده است.

اگرچه در آپدیت Media Driver به آن اشاره ای نشده است، اما شایعاتی در مورد انواع 24 هسته ای Raptor Lake-HX کلاس دسکتاپ نیز وجود دارد. با توجه به اینکه AMD قبلاً قسمت‌های موبایل Raphael/Dragon Range (به احتمال زیاد 16 هسته‌ای) را نیز معرفی کرده است، این نباید خیلی تعجب‌آور باشد. در همین حال، سری Raptor Lake-P می‌تواند به 22 هسته (6P+16E) محدود شود، اگرچه آخرین نشت‌ها تنها دارای قطعات 14 هسته‌ای بودند.

اینتل Raptor Lake-S و Raptor Lake-P اکنون به طور کامل توسط نسخه Intel Media Driver Q2 پشتیبانی می شوند. این API شتاب ویدئویی برای رمزگشایی، رمزگذاری و پردازش پست برای پردازنده‌های گرافیکی اینتل است. این کتابخانه به تازگی به نسخه 22.4.4 به روز شده است که اکنون از سری 13th Gene Intel Core پشتیبانی می کند.

منبع: درایور اینتل مدیا





منبع

این اسلاید که ماه‌ها قبل از راه‌اندازی نسل دوازدهم اینتل «Alder Lake mobile» به بیرون درز کرده است، تمام گروه‌های سری Core اینتل را کاملاً نشان می‌دهد. نسل دوازدهم سری موبایل Core “H55/HX” تنها چند هفته پیش منتشر شد.

اینتل چندین رپتور تولید می کند

Intel Alder Lake M/S/P، منبع: Intel

در حالی که انتظار می رود سری S دسکتاپ در اکتبر امسال عرضه شود، اطلاعات زیادی در مورد سری موبایل های مبتنی بر سیلیکون Raptor Lake-P در دست نیست. شایعات قبلی حاکی از آن بود که سری H- و P- Raptor Lake ممکن است در اواخر سال 2022 عرضه شوند، با این حال چند نسخه اخیر موبایل اینتل نمایشگاه CES را هدف قرار داده بود که در ژانویه هر سال برگزار می شود.

سری جدید Core اینتل اکنون به سه گروه تقسیم می شود:

  • اس (55W+ برای دسکتاپ / موبایل با عملکرد بالا)،
  • پ (15 وات تا 45 وات برای SKU برای لپ‌تاپ‌های اصلی)،
  • م (5 تا 9 وات برای لپ‌تاپ‌های بسیار نازک).

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر