اینتل نام‌گذاری Core Ultra 200V برای Lunar Lake را تایید کرد، Core Ultra 7 268V در جریان نمایشی مشاهده شد

اینتل نام‌گذاری Core Ultra 200V برای Lunar Lake را تایید کرد، Core Ultra 7 268V در جریان نمایشی مشاهده شد

Intel Core Ultra 7 268V: پرچمدار SoC Lunar Lake

سخنرانی اصلی کامپیوتکس اینتل در درجه اول بر روی معماری جدید به نام دریاچه قمری متمرکز بود. انتظارات بالا بود و اینتل جزئیات فنی زیادی را ارائه کرد. با این حال، در کمال تعجب، اینتل نام و مشخصات تراشه های جدید خود را تایید نکرد.

حتی قبل از Computex، به طور گسترده مشخص شد که سری Lunar Lake دارای طرح نامگذاری Core Ultra 200V است. این سری پردازنده‌های کم مصرف در کنار پردازنده‌های دسکتاپ Core Ultra 200(K) Arrow Lake-S و تراشه‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200H Arrow Lake-H ارائه می‌شوند. با این حال، اینتل هیچ اسلایدی با نام SKU برای تراشه‌های جدید Lunar Lake خود منتشر نکرد تا شاید جزئیاتی را برای سومین رویداد بزرگ راه‌اندازی Lunar Lake (پس از Vision و Computex) بگذارد.

Intel Core Ultra 7 268V SKU، منبع: Wccftech

در طی یکی از دموها در Computex، اینتل “به طور تصادفی” نام سیلیکون Lunar Lake را فاش کرد. SoC نامیده می شود Core Ultra 7 268و دلیل پرچمدار بودن آن نسبتاً آسان است. سری Lunar Lake با حداکثر 4 هسته Lion Cove و 4 هسته Skymont (در مجموع 8 هسته CPU) و حداکثر 8 هسته Xe2 ارائه می شود.

طبق نسخه نمایشی، CPU واقعاً دارای 8 هسته بود و با کلاک پایه 2.2 گیگاهرتز کار می کرد و تا 4.0 گیگاهرتز و گاهی اوقات تا 5.0 گیگاهرتز افزایش می یافت. این یک نمایش فرکانس نبود، بلکه نمایشی از یک مدیر وظیفه ویندوز با Lunar Lake بود که نشان می داد چقدر کارآمد است. بنابراین، جزئیات دقیق ساعت فقط تخمینی هستند.

دلیل دیگری که می توانیم آن را پرچمدار بنامیم این است که این سیستم به 32 گیگابایت حافظه مجهز است. همانطور که می دانیم، تراشه های Lunar Lake دارای حافظه روی بسته (MoP) هستند که قابل ارتقا نیست. این دستگاه با حافظه 16 یا 32 گیگابایتی عرضه خواهد شد، بنابراین این پیکربندی با بالاترین مشخصات در خط تولید مطابقت دارد.

Intel Core Ultra 200V “Lunar Lake”
VideoCardz CPU
هسته ها / رشته ها
حداکثر ساعت پردازنده گرافیکی
گرافیک
NPU
شتاب هوش مصنوعی
حافظه روی بسته
Core Ultra 7 268V ~ 5.0 گیگاهرتز
Core Ultra 7 2xxV TBC
Core Ultra 5 238V TBC
Core Ultra 5 234V TBC

اینتل همچنین پردازنده گرافیکی داخلی Xe2 Arc را به نمایش گذاشت، اگرچه پیکربندی GPU را فاش نکرد. با این حال، ما قبلاً از اسناد فاش شده می دانیم که Core Ultra 7 SKU دارای 8 هسته خواهد بود در حالی که Core Ultra 5 دارای 7 هسته است.

یک جزئیات جالب این است که پردازنده‌های گرافیکی Arc Xe2 ظاهراً از یک درایور جدیدتر با WDDM 3.2 استفاده می‌کنند. Windows Display Driver Model 3.2 به این معنی است که Lunar Lake در حال حاضر از Windows 11 2024 Update (24H2) استفاده می کند که Shader Model 6.8 را پشتیبانی می کند. مدل راننده در گوشه پایین سمت چپ دیده می شود.

Intel Core Ultra 7 268V SKU، منبع: Wccftech

انتظار می‌رود که Intel Core Ultra 200V در سه ماهه آینده وارد بازار شود، اما نه اینتل و نه هیچ سازنده لپ‌تاپ حاضر نبودند تاریخ عرضه نهایی را اعلام کنند.

منبع: Wccftech



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر