اینتل مجموعه دستورالعمل های AVX10 را معرفی کرد که تکامل یافته AVX512 با پشتیبانی از هسته های Performance و Efficient است.

اینتل هدفی را برای پیاده سازی دستورالعمل های پیشرفته برای هسته های کارآمد خود نیز تعیین کرده است. این امر به ویژه مهم است زیرا این شرکت قصد دارد سال آینده سری E-Core only Sierra Forest خود را معرفی کند. با این حال، انتظار می‌رود این دستورالعمل‌ها بعداً حذف شوند، احتمالاً زمانی که جانشین Sierra، معماری جنگل Clearwater منتشر شود.

با معرفی Granite Rapids، انتقال به دستورالعمل های جدید به یکباره اتفاق نمی افتد. در عوض، دستورالعمل‌های قدیمی‌تر از طریق پشتیبانی قدیمی تحت AVX10.1 ISA حفظ خواهند شد.

Intel AVX10.1 and AVX10.2 منبع: INtel

پرچم های Intel AVX512 در مقابل AVX10، منبع: INtel

در مقاله «معرفی برنامه‌های افزودنی عملکرد پیشرفته اینتل (Intel APX)» در پورتال توسعه‌دهنده، اینتل چهار سند را در پاورقی ارائه می‌کند. طول این اسناد متفاوت است، از هفت صفحه مختصر تا 1310 صفحه گسترده تر. این یک مجموعه داده بزرگ است که در نهایت توضیح می دهد که چگونه اینتل قصد دارد دستورالعمل های AVX512 را با پیشرفت های لازم برای محصولات آینده خود حفظ کند.

منبع: اینتل، فورونیکس، کامپیوتر بیس





منبع

شرکت Advanced Performance Extensions (APX) که تعداد رجیسترهای همه منظوره را از 16 به 32 افزایش می دهد. طبق توضیحات اینتل، کد کامپایل شده با APX در مقایسه با خط پایه اینتل 64، 10 درصد بارگذاری کمتر و 20 درصد ذخیره کمتر را تجربه می کند. این بدان معناست که کد APX نه تنها سریع‌تر اجرا می‌شود، بلکه انرژی دینامیکی کمتری مصرف می‌کند و آن را به گزینه‌ای جالب برای توسعه‌دهندگان آگاه به عملکرد تبدیل می‌کند.

یکی از مزایای کلیدی APX این است که نرم افزارهای کامپایل شده با این پسوندها نیازی به تغییر قابل توجهی در کد ندارند. این امر بهینه‌سازی برنامه‌های افزودنی جدید را به سادگی کامپایل مجدد نرم‌افزار انجام می‌دهد، فرآیند ارتقای یکپارچه را برای توسعه‌دهندگان تضمین می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا از مزایای APX با کمترین تلاش استفاده کنند.

اینتل APX، AVX10.1 و AV10.2

گفته شده است که اولین محصول اینتل با پشتیبانی اولیه از دستورالعمل های جدید، نسل بعدی Xeon با کد Granite Rapids خواهد بود.

این شرکت تأیید کرده است که توسعه AVX10 ISA به طور بهینه از محصولات مشتری و سرور پشتیبانی می کند. معماری هیبریدی اینتل از هسته های P و E در حال حاضر از Core تا Xeon را در بر می گیرد. یک مجموعه دستورالعمل جدید که می تواند پشتیبانی از دستورالعمل های مدرن را گسترش دهد، قطعا توسعه نرم افزار را برای این پلتفرم ها ساده می کند.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر