اینتل حافظه پنهان L4 Adamantine را برای Meteor Lake تایید کرد

اینتل قبلاً استفاده از حافظه پنهان سطح 4 را برای سیستم آینده خود بر روی تراشه ای با نام رمز Meteor Lake تأیید کرده است. این اولین بار توسط فورونیکس در وصله های اخیر لینوکس. به غیر از تایید بازگشت حافظه نهان L4 بر روی پردازنده ها، مشابه eDRAM آنچه در پلتفرم Intel Broadwell داشتیم، جزئیات مربوط به پیاده سازی Meteor Lake وجود ندارد.

Meteor Lake، منبع: Intel

اینتل Meteor Lake با حافظه نهان L4

این پتنت یک بلوک دیاگرام ضمیمه شده است که به وضوح تأیید می کند که ما به دریاچه شهاب سنگی با 2 هسته RWC (Redwood Cove) و 8 CMT (Crestmont) نگاه می کنیم. جالب اینجاست که کاشی SOC همچنین دارای دو هسته CMT است که قبلاً توسط نشت های اولیه ذکر شده بود. این طراحی خاص همچنین دارای گرافیک Gen 12.7 Xe با 64 EU خواهد بود.

همانطور که مشخص است، اینتل قبلا حق اختراعی را ثبت کرده بود که ممکن است استفاده از چنین کش را توضیح دهد. طبق پتنت دسامبر 2020، «معماری نسل بعدی SoC» با نام Meteor Lake باید دارای «حافظه های روی بسته» باشد. به عبارت دیگر، حافظه پنهان Adamantine بخشی از کاشی پایه است که می تواند توسط هر یک از بلوک های سازنده نسل بعدی SoC قابل دسترسی باشد.

معماری های SoC مشتری نسل بعدی ممکن است کش های بزرگ روی بسته را معرفی کنند که امکان استفاده های جدید را فراهم می کند. زمان دسترسی برای حافظه نهان L4 (به عنوان مثال، “Adamantine” یا “ADM”) ممکن است بسیار کمتر از زمان دسترسی DRAM باشد که برای بهبود ارتباطات CPU میزبان و کنترل کننده امنیتی استفاده می شود. تجسم ها به محافظت از نوآوری ها در بهینه سازی بوت کمک می کنند. برای سیلیکون سطح بالا با حافظه از پیش اولیه بالاتر در هنگام بازنشانی، ارزش افزوده شده است که به طور بالقوه منجر به افزایش درآمد می شود. داشتن حافظه در دسترس در هنگام بازنشانی همچنین کمک می‌کند تا مفروضات بایوس قدیمی را باطل کنیم و راه‌حل بایوس سریع‌تر و کارآمدتری با مرحله سیستم‌افزار کاهش‌یافته (به عنوان مثال، مرحله تنظیم مجدد CPU، مرحله IBBL و مرحله IBB) برای موارد استفاده از دستگاه‌های مدرن مانند Automotive IVI (در -اطلاعات سرگرمی خودرو، به عنوان مثال، روشن کردن دوربین دید عقب در عرض 2 ثانیه)، روبات های خانگی و صنعتی، و غیره. بر این اساس، بخش های جدید بازار ممکن است در دسترس باشند.

Meteor Lake به طور کامل از معماری ترکیبی با ترکیب پنج کاشی مختلف استفاده می کند: CPU، SoC، GPU، I/O و کاشی پایه. حافظه نهان Adamantine زمان دسترسی بسیار سریع‌تری را نسبت به هر کش معمولی مانند L3، که معمولاً بخشی از کاشی CPU است، ارائه می‌کند.

حافظه پنهان آدامانتین نیز توسط قانون مور مرده است ذکر شده است در جدیدترین ویدیوی خود، که ادعا می کند حافظه نهان می تواند به “گیگا بایت” گسترش یابد، اما در حال حاضر با اندازه های 128 مگابایت تا 512 مگابایت آزمایش شده است.

به طور رسمی انتظار می رود که اینتل Meteor Lake در نیمه دوم سال 2024 راه اندازی شود. با این حال، این شرکت تایید نکرد که کدام سری از Meteor Lake برای اولین بار معرفی می شود.

منبع: پتنت اینتل





منبع

همانطور که توسط اینتل توضیح داده شد، هدف اصلی کش L4 بهبود بهینه سازی بوت و افزایش امنیت در اطراف CPU میزبان است. علاوه بر این، حافظه نهان L4 حافظه نهان را در هنگام تنظیم مجدد حفظ می کند، که منجر به بهبود زمان بارگذاری می شود که در غیر این صورت باید تمام چرخه های بوت/بازنشانی را طی کند.

این پتنت استفاده از حافظه پنهان “آدامانتین” را برای دریاچه شهاب تایید می کند.

Meteor Lake، منبع: Intel

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر