ایلیا سوتسکور، یکی از بنیانگذاران و دانشمند ارشد OpenAI، شرکت را ترک می کند

ایلیا سوتسکور، یکی از بنیانگذاران و دانشمند ارشد OpenAI، شرکت را ترک می کند

ایلیا سوتسکور دارد اعلام کرد در X، که قبلاً با نام توییتر شناخته می‌شد، تقریباً یک دهه پس از تأسیس شرکت OpenAI، او را ترک می‌کند. او ادامه داد که او مطمئن است که OpenAI “هوش عمومی مصنوعی) را تحت رهبری مدیر عامل سم آلتمن، رئیس جمهور گرگ براکمن و میرا موراتی مدیر ارشد فناوری “هوش عمومی مصنوعی” خواهد ساخت که هم ایمن و هم مفید است. آلتمن در پست خود درباره خروج سوتسکور او را صدا کرد “یکی از بزرگترین ذهن های نسل ما” و او را به خاطر کارش با این شرکت می داند. Jakub Pachocki، مدیر قبلی تحقیقات OpenAI که مدیریت توسعه GPT-4 و OpenAI Five را بر عهده داشت، نقش Sutskever را به عنوان دانشمند ارشد بر عهده گرفت.

در حالی که Sutskever و Altman در پیام های خداحافظی خود از یکدیگر تمجید می کردند، این دو در بزرگترین رسوایی شرکت در سال گذشته درگیر شدند. در نوامبر، هیئت مدیره OpenAI به طور ناگهانی آلتمن و رئیس شرکت، گرگ براکمن را برکنار کرد. سازنده ChatGPT در آن زمان اعلام کرد: «هیئت مدیره دیگر به توانایی (آلتمن) برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد. Sutskever که یکی از اعضای هیئت مدیره بود، در اخراج آنها نقش داشت و کسی بود که از آلتمن و براکمن خواست جلسات جداگانه ای داشته باشند و در آنجا به آنها اطلاع داده شود که اخراج می شوند. بر اساس گزارش‌هایی که در آن زمان منتشر شد، آلتمن و سوتسکور در مورد سرعت توسعه و تجاری‌سازی فناوری هوش مصنوعی مولد OpenAI خود سر و صدا داشتند.

هر دو آلتمن و براکمن تنها پنج روز پس از اخراج دوباره به کار خود بازگردانده شدند و هیئت مدیره اصلی منحل شد و هیئت مدیره جدیدی جایگزین شد. کمی قبل از این اتفاق افتاد، Sutskever ارسال شده در X که او “عمیقاً از مشارکت خود در اقدامات هیئت مدیره پشیمان است” و هر کاری که بتواند “برای اتحاد مجدد شرکت” انجام خواهد داد. او سپس از نقش خود به عنوان عضو هیئت مدیره استعفا داد و در حالی که به عنوان دانشمند ارشد باقی ماند، مجله نیویورک تایمز می گوید که او واقعاً هرگز سر کار برنگشت.

Sutskever به اشتراک گذاشت که او در حال حرکت به سمت پروژه جدیدی است که برای او “بسیار معنادار” است، اگرچه او هنوز جزئیاتی در مورد آن به اشتراک نگذاشته است. در مورد OpenAI، اخیراً از GPT-4o رونمایی کرده است که ادعا می کند می تواند احساسات را تشخیص دهد و می تواند متن، صدا و تصاویر را پردازش و تولید کند.

منبع