استارلاینر بوئینگ برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی بر مشکلات ثانیه‌های آخر غلبه می‌کند

Menu

استارلاینر بوئینگ با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد – اما بدون مشکلات لحظه آخری. اولین پرواز آزمایشی خدمه این شرکت به ایستگاه فضایی در ساعت 1:34 بعد از ظهر به وقت شرقی و پس از از دست دادن اولین شلیک خود به دلیل عملکرد نادرست چند رانشگر انجام شد. فضانوردان بری «بوچ» ویلمور و سونیتا «سانی» ویلیامز قصد دارند هشت روز آینده را قبل از بازگشت به زمین در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کنند.

این کپسول در مداری در حدود 260 مایلی بر فراز اقیانوس هند به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. این جفت در حال حاضر با سرعت 17500 مایل در ساعت دور سیاره می چرخند.

ویلمور پس از لنگر انداختن موفقیت‌آمیز برای کنترل مأموریت در هیوستون، گفت: «خوشحالم که به شهر بزرگ در آسمان دلبستگی دارم. این کپسول 760 پوند محموله شامل حدود 300 پوند غذا و سایر لوازم مورد نیاز چهار فضانورد آمریکایی و سه فضانورد روسی را حمل می کند.

نمایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی از نزدیک شدن کپسول بوئینگ استارلاینر.  زمین ابری در پشت آن دیده می شود.نمایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی از نزدیک شدن کپسول بوئینگ استارلاینر.  زمین ابری در پشت آن دیده می شود.

تلویزیون ناسا

در ابتدا برای ساعت 12:15 بعد از ظهر به وقت شرقی برنامه ریزی شده بود، پس از از کار افتادن پنج رانشگر از 28 پیشران کنترل واکنش Starliner، اتصال به تاخیر افتاد. تعدادی از آنها به دلیل نشت پیشرانه هلیوم از بین رفتند. ناسا و بوئینگ به این نتیجه رسیدند که این از دست دادن ماموریت را به خطر نینداخت و ویلمور و ویلیامز سه مورد از آنها را مجدداً شروع کردند و به اندازه کافی افزونگی برای حرکت به جلو فراهم کردند.

روز چهارشنبه، یک نشت کوچک هلیوم در هنگام بلند شدن و صعود شناسایی شد. بعداً دو نشت دیگر ظاهر شد.

این مشکلات نمادی از تلاش های بوئینگ برای دریافت گواهینامه کپسول های خود برای پروازهای عادی است. مشکلات و تأخیرهای مختلف، از جمله مسائل مربوط به تست پرواز مداری، مشکلات دریچه، اشکالات نرم افزاری و سیستم چتر نجات، گریبان گیر استارلاینر شده است. رقیب بوئینگ، اسپیس ایکس، برای اولین بار در سال 2020 به ایستگاه فضایی بین المللی رسید، تقریباً زمانی که این ماموریت استارلاینر در ابتدا قرار بود پرتاب شود.

بوئینگ به دنبال دریافت گواهینامه ناسا برای پیوستن به SpaceX به عنوان یک سفر معمولی به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. آژانس دولتی می‌خواست چندین کشتی بخش خصوصی به ایستگاه فضایی سفر کنند. با وجود مشکلات بوئینگ، ممکن است در نهایت به آنجا برسد.

منبع