ابزار شخص ثالث مدیریت انرژی هر برنامه را برای GPU های GeForce فعال می کند

گیمرها می توانند تنظیمات مختلف قدرت و حافظه را برای بازی یا نرم افزار اعمال کنند.

مدیریت توان پردازنده گرافیکی در اصل یک رابط کاربری گرافیکی برای کارهایی است که کاربران می توانند به صورت دستی از طریق خطوط فرمان انجام دهند. NVIDIA-SMI برای مدت طولانی بخشی از بسته درایور NVIDIA GeForce بوده است و کاربران به راحتی می‌توانند داده‌های محدودیت انرژی فعلی را تغییر دهند یا بخوانند. می توانید در مورد این ابزار بیشتر بخوانید اینجا.

منبع: Guru3D





منبع

مدیریت انرژی GPU هر برنامه برای GPUهای NVIDIA

اینجاست که ابزار “NVIDIA GPU Power Management” وارد می شود. اما در اینجا باید توجه داشته باشیم که برخلاف نام نرم افزار، این یک ابزار NVIDIA نیست. با این حال، از نرم افزار درایور کارت گرافیک NVIDIA استفاده می کند که به وضوح در معرض کاربران نهایی قرار نمی گیرد. چنین گزینه‌هایی می‌توانستند به راحتی از طریق Afterburner یا نرم‌افزارهای دیگر پیاده‌سازی شوند، اما بر خلاف آن ابزارها، این نرم‌افزار بر روی پروفایل‌های هر برنامه تمرکز می‌کند.

برخی از بازی ها (مخصوصاً بازی های قدیمی) به قدرت زیادی نیاز ندارند. با این حال، کارت های گرافیک تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین عملکرد ممکن انجام می دهند، مگر اینکه کاربران به صورت دستی نرخ فریم را قفل کنند یا محدودیت های قدرت را کاهش دهند. انجام این کارها آسان است، اما این کار همچنان باید از طریق نرم افزاری مانند MSI Afterburner یا به صورت دستی از طریق خطوط فرمان برای NVIDIA-SMI (رابط مدیریت سیستم) انجام شود.

مثل همیشه، استفاده از چنین ابزارهایی را توصیه نمی کنیم مگر در موارد ضروری. به نظر می رسد این ابزار بی خطر است ویروس توتال، اما همیشه هنگام تغییر تنظیمات GPU خطراتی وجود دارد، اجازه دهید اورکلاک کردن، کاهش ولتاژ یا تنظیم پروفایل های قدرت باشد. موارد استفاده از این ابزار محدود به نظر می رسد، اما همیشه جالب است که ببینیم چه کاربران پیشرفته ای را می توان در اطراف نرم افزاری که به راحتی در دسترس کاربران است، ساخت.

GPU Power Management (NVPMM)، ابزار Power Limit Profile (NVPL Profile)، منبع: Macer @ Guru3D

ویژگی های مدیریت انرژی GPU NVIDIA

  • پس از بوت شدن سیستم به صورت خودکار Power Limit را اعمال کنید
    پس از بوت شدن سیستم عامل، محدودیت توان GPU را به صورت خودکار اعمال کنید.
  • مدیریت نمایه محدودیت توان (نمایه NVPL)
    در NVIDIA Power Management می توانید محدودیت های توان را برای برنامه خود تعریف کنید. محدوده قدرت به کارت گرافیک شما بستگی دارد. معمولاً GeForce RTX 4090 دارای حداکثر توان حداکثر / دقیقه است.
  • کنترل ساعت VRAM تطبیقی
    ساعت VRAM تطبیقی لیست سفید برنامه، به‌طور خودکار حداقل ساعت VRAM را تنظیم می‌کند تا GPU را به صرفه‌جویی عمیق در مصرف انرژی جلوگیری کند.
  • مانیتور وضعیت عملکرد GPU NVIDIA

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر